Miło nam poinformować, że nasze Przedszkole w obecnym roku szkolnym 2021/2022 realizuje projekt edukacyjny "Szlachetnie i zdrowo z małpką Iwoną".
Wyzwania tego podjęły się grupy: Świerszcze, Biedronki, Malinki i Pszczółki.
Projekt uwzględnia podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
Cele projektu:
- kształtowanie właściwych postaw szlachetności oraz zaangażowania społecznego,
- kształtowanie postaw dbałości o zdrowie, rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie,
- rozwijanie postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne,
- integracja zespołu przedszkolnego,
- współpraca placówek oświatowych.
Postacią przewodnią projektu jest małpka Iwona, która jest strażniczką szlachetnych zachowań, przestrzegania zasad zdrowego żywienia oraz dbania o przyrodę. W poszczególne dni będzie tłumaczyła, jak być grzecznym, jak żyć zdrowo, jak żyć w zgodzie z naturą.
Czas trwania projektu: pażdziernik 2021 - czerwiec 2022
MODUŁ I SZLACHETNOŚĆ
Zadanie 1 – „Gaj Życzliwości”
W miesiącu październiku odbyły się pierwsze spotkania dzieci z małpką Iwoną. Wprowadzeniem do realizacji zadania było wysłuchanie wiersza o naszej bohaterce, która jest miła, szlachetna, dobra dla innych, dba o swoje zdrowie i jest odpowiedzialna za środowisko, w którym żyje. Małpka Iwonka zachęciła nas do zrobienia „Gaju Życzliwości”. Ale co to jest ta życzliwość - zastanawiali się wszyscy. To trudne do zapamiętania słowo kojarzy się dzieciom z byciem grzecznym i miłym dla innych. Tego właśnie uczymy się każdego dnia będąc w przedszkolu. Efektem grupowych pracy jest „Gaj Życzliwości”, w którym zamieszkała Małpka Iwonka.
Zadanie 3 – „Światowy Dzień Seniora”
Z okazji Światowego Dnia Seniora, który obchodzimy 14 listopada w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia w ramach Projektu Edukacyjnego Szlachetnie i Zdrowo z Małpką Iwonką. Małpka Iwona przypomniała dzieciom o tym, że osobom starszym należy się szacunek
i uznanie za ich bezinteresowną miłość i dobroć. Dzieci wspólnie zastanawiały się w jaki sposób można pomagać osobom starszym. Tego dnia dzieci wykonały okolicznościowe plakaty oraz bożonarodzeniowe kartki dla seniorów z Domu Seniora Pogodna Jesień. Wykonanie kolorowych kartek sprawiło dzieciom wiele radości. Przekonaliśmy się, że dobro wraca, gdy otrzymaliśmy upominek od Seniorów.
Zadanie 4 – „Dzień bez przekleństw”
17 grudnia obchodziliśmy Dzień bez przekleństw. Ideą obchodzonego 17 grudnia Dnia bez Przekleństw jest zwrócenie uwagi na czystość i piękno polskiej mowy, która nie potrzebuje wulgaryzmów, by trafnie wyrażać emocje. Mówienie w sposób wulgarny należy do zachowań niezgodnych z przyjętą normą obyczajową i językową. Dzień bez Przekleństw stanowi dobrą okazję do promowania kultury języka. Tego dnia Małpka Iwonka znów zagościła w naszych grupach. Tym razem uwagę dzieci skupiła na temacie związanym z emocjami. Rozmawialiśmy na temat emocji odczuwanych na co dzień. Dzieci dowiedziały się również jak przeżywają emocje inne osoby, w jaki sposób wyrażają negatywne emocje i jak można sobie z nimi radzić w alternatywny sposób. Dzieciom bardzo podobał się wiersz związany z małpką i papugą. Zawarte w nich humorystyczne akcenty rozbawiły dzieci. Po wysłuchaniu historyjki ochoczo przystąpiły do rysowania ilustracji do wierszyka.
Zadanie dodatkowe – „Dzień Dobrych Uczynków”
19 maja w przedszkolu obchodziliśmy „Dzień dobrych uczynków”. W trakcie zajęć przedszkolaki wysłuchały wiersz Marzeny Szczepańskiej pt: „Dobre uczynki”. Dzieci samodzielnie wypowiadały się na temat dobrych uczynków i dowiedziały się, że dobry uczynek nie musi kosztować, za to może sprawić radość wielu osobom. W trakcie rozmów dzieci były zachęcane do bezinteresownej pomocy ludziom, zwierzętom i roślinom. Dowiedziały się kim jest wolontariusz i kto może nim zostać. Na koniec zajęć przedszkolaki wykonały „Drzewo dobrych uczynków”. Mamy nadzieję, że po tym dniu przedszkolaki będą chętniej i częściej rozdawać „dobre uczynki”.
MODUŁ II ZDROWIE
Zadanie 2 – „Światowy Dzień Mycia Rąk”
15 października 2021 r. królowało u nas mydło. Nie mogło być inaczej, ponieważ właśnie wtedy obchodziliśmy „Światowy Dzień Mycia Rąk” . Tego dnia także odwiedziła nas małpka Iwonka, która towarzyszyła nam podczas zajęć. We wszystkich grupach przedszkolnych odbyły się rozmowy na temat zarazków, bakterii i wirusów, które dostają się do naszego organizmu poprzez brudne ręce. Dzieci dowiedziały się, jakie znaczenie dla zdrowia ma dokładne mycie rąk. Omówiliśmy także schemat mycia rąk oraz zastosowaliśmy go w praktyce. Wykonaliśmy doświadczenia które pozwoliły dzieciom zrozumieć, że woda i mydło niszczą bakterie. Wspólnie wykonaliśmy prace plastyczne i plakaty promujące mycie rąk. Nie zabrakło też piosenek związanych z czynnościami samoobsługowymi i nawykami higienicznymi. Światowy Dzień Mycia Rąk dostarczył nam wielu wrażeń oraz pokazał, że pewne umiejętności i nawyki należy kształtować już od najmłodszych lat.
Zadanie – dodatkowe - „Międzynarodowy Dzień Jabłka”
Dnia 28 września obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Jabłka. W trakcie zajęć dzieci wszechstronnie poszerzały wiedzę o jabłku. Poznawały różne gatunki jabłek, rozpoznawały kształt, zapach, kolor, smak. Zdobywały wiadomości na temat potraw i przetworów z jabłek. Dlaczego warto je jeść, pod jaką postacią i czy tylko ludzie lubią te owoce a także skąd się biorą jabłka dzieci dowiedziały się śledząc kolejne obrazki historyjki „Od pestki do jabłka”. Tego dnia dzieci śpiewały piosenki o jabłuszku, zatańczyły również "jabłkowy" taniec. Kosztowały sok z jabłek a także obejrzały na obrazkach jak wygląda praca w sadzie. Nie zabrakło zabaw matematycznych, dzieci przeliczały, kodowały, wykonały również prace plastyczne których tematem było jabłko. Takie "dni tematyczne" zachęcają dzieci do sięgania po owoce i warzywa oraz promują zdrowy styl życia. Kolorowy dzień jabłkowy zaliczamy do bardzo udanych i zachęcamy wszystkich do jedzenia jabłek, bo to źródło zdrowia i witamin.
Zadanie – dodatkowe – zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa”
Każdy przedszkolak wie, jak ważne są dla nas owoce – nie tylko dlatego, że są smaczne, ale przede wszystkim – zawierają mnóstwo witamin, które chronią i wzmacniają nasz organizm. Dlatego też dzieci z grupy „Biedronki” postanowiły zrobić pyszną i zdrową sałatkę owocową. Były przygotowania: umyliśmy owoce i nasze ręce, przygotowaliśmy przybory kuchenne. Kiedy wszystko już było gotowe, przystąpiliśmy do krojenia owoców, mieszania i … degustacji. Sałatka udała się, smakowała wyśmienicie. Zajęcia kulinarne były również doskonałą okazją do poznania budowy wybranych owoców.
Zadanie – dodatkowe – warsztaty o higienie jamy ustnej – „Szkółka Zębowa”
30 września w grupie „Biedronki” odbyły się warsztaty o higienie jamy ustnej – „Szkółka Zębowa”. W trakcie warsztatów dzieci dowiedziały się o tym...
Jak prawidłowo dbać o zęby, aby były zdrowe?
Jak powstaje próchnica?
Kim jest dentysta?
Jakie produkty są najzdrowsze dla zębów?
Jak przebiega badanie stomatologiczne?
O co chodzi z tymi bakteriami?
Zajęcia rozpoczęły się teatrzykiem ilustracji - kamishibai. Dzieci miały możliwość nauki poprawnego szczotkowania i nitkowania na modelach zębowych, „wyganiały robaczki” na indywidualnych kartach pracy z wykorzystaniem akcesoriów dentystycznych. Poznały dietę zdrową dla zębów a na koniec warsztatów otrzymały dyplomy i upominki.
Zadanie dodatkowe – „Dzień Zdrowego Śniadania”
8 listopada obchodzimy Dzień Zdrowego Śniadania. Z tej okazji dzieci dowiedziały się jak ważną rolę pełni śniadanie w codziennej diecie oraz co powinno zawierać, żeby było wartościowe. W trakcie zajęć dzieci wspólnie układały Piramidę Żywienia. Przedszkolaki wiedzą, że warzywa są zdrowe i mają mnóstwo witamin i potrzebnych składników odżywczych. Nawyki żywieniowe należy wpajać dzieciom od najmłodszych lat dlatego
w przedszkolu zachęcamy dzieci do zdrowego odżywiania. W tym dniu dzieci z apetytem jadły przygotowane śniadanie, które jak zawsze było zdrowe i kolorowe. Po takim śniadaniu nikt nie odszedł od stołu głodny. Dzieci nabrały dużo energii do zabawy.
Zadanie 6 – „Dzień bez Oleju Palmowego”
02.02.2022r. odbyły się kolejne zajęcia w ramach projektu edukacyjnego „Szlachetnie i zdrowo z Małpką Iwonką”. Na początku mieliśmy okazję wysłuchać wiersza o tym, w jaki sposób olej palmowy szkodzi naszemu zdrowiu i dlaczego jest używany do produktów spożywczych. Następnie przedszkolaki zespołowo wyszukiwały na kartach pracy produktów szkodliwych i oddzielały ich od tych zdrowych. Nauczyły się także jak unikać produktów szkodliwych i wybierać zdrowe przekąski.
Zadanie – dodatkowe – Dzień Marchewki
Dnia 04.04.2022 roku w naszym przedszkolu świętowaliśmy Dzień Marchewki. Jak sama nazwa wskazuje tego dnia królowała oczywiście marchewka, a kolorem dominującym zarówno wśród dzieci jak i nauczycieli był kolor pomarańczowy. Już od rana rozpoczęliśmy świętowanie i zdrowy dzień pomarańczowy, wdrażając dzieciaki do spożywania produktów warunkujących zdrowie. W każdej grupie przeprowadzono marchewkowe zajęcia, rozmawiano na temat zdrowego odżywiania, zachęcano do jedzenia warzyw, w tym marchwi, zwracając uwagę nie tylko na walory smakowe, ale przede wszystkim odżywcze i bogactwo witamin. Dzieci wielozmysłowo poznawały marchewkę a następnie przy pomocy sokowirówki przygotowały świeży, pyszny, zdrowy sok marchwiowy i marchwiowo-jabłkowy. Wszyscy ze smakiem go degustowaliśmy. Na koniec zajęć przedszkolaki mogły zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia w Marchewkowej fotobudce.
MODUŁ III PRZYRODA
Zadanie – dodatkowe – „Dzień Grzyba”
24 września grupa Pszczółki świętowała Dzień Grzyba. Była to doskonała okazja do poznania różnorodnych zabaw i aktywności. Dzieci tego dnia poznały wybrane grzyby jadalne i trujące, a także zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas grzybobrania. Poznały budowę grzyba – wyróżniły kapelusz oraz nogę, a także doskonaliły swoje umiejętności matematyczne podczas liczenia i segregowania grzybków.
Zadanie – dodatkowe – „Dzień Drzewa”
11 października dzieci z grupy „Biedronki” świętowały Dzień Drzewa, który jest elementem edukacji ekologicznej. Tego dnia odbyły się zajęcia związane z tematyką drzew, dzieci poznały budowę drzewa, jego znaczenie dla człowieka, zwierząt i przyrody. Nie zabrakło zabaw matematycznych, śpiewu i tańca. Dzieci wykonały również pracę plastyczną - "Jesienne drzewo". W czasie zabaw badawczych w ogrodzie dzieci oglądały drzewa, dotykały ich kory, liści, owoców i gałązek.
Zadanie 5 – „Światowy Dzień bez opakowań foliowych”
23.01.2022r. obchodziliśmy „Światowy Dzień bez Opakowań Foliowych". Działania podejmowane w tym dniu miały na celu propagowanie wśród przedszkolaków zachowań sprzyjających ochronie środowiska w zakresie stosowania opakowań wielokrotnego użytku. Zajęcia rozpoczęliśmy od poznania kolejnej przygody małpki Iwony, następnie dzieci wykonały plakat informujący o szkodach, jakie wyrządza korzystanie z torebek foliowych oraz jak temu zapobiegać.
Zadanie 7 – „Światowy Dzień Ziemi”
22 kwietnia nasze przedszkolaki obchodziły Światowy Dzień Ziemi. W tym dniu w przedszkolu królował kolor zielony. Przedszkolaki rozpoczęły dzień od multimedialnej podróży, której bohaterką była planeta Ziemia. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek o naszej planecie, dowiedziały się jak dbać o środowisko i otaczającą nas przyrodę. W trakcie wspólnej zabawy dzieci segregowały odpady poznając znaczenie recyklingu dla ochrony środowiska. Miały również okazję poznać pomniejszony model ziemi – globus, poznały zjawisko powstawania dnia i nocy oraz dowiedziały się, że Ziemia wykonuje ruch obiegowy wokół słońca i ruch obrotowy wokół własnej osi. Na koniec zajęć przedszkolaki wykonały piękne prace plastyczne.
Zadanie – dodatkowe – Dzień Niedźwiedzia Polarnego
28.02.2022r. w grupie „Biedronki” obchodziliśmy Dzień Niedźwiedzi Polarnego. Przedszkolaki rozmawiały na temat wyglądu, zachowania i sposobu życia niedźwiedzi polarnych i innych zwierząt żyjących w Arktyce oraz o zagrożeniach czyhających na niedźwiedzie polarne – zmian klimatu prowadzących do zanikania pokrywy lodowej Arktyki. Postanowiliśmy wykorzystać Dzień Niedźwiedzia Polarnego do przypomnienia o tym, że zmiany klimatu zależą od nas wszystkich i że los niedźwiedzia polarnego i jego sąsiadów leży w naszych rękach. Dzieci zastanawiały się, co każdy z nas może zrobić dla ochrony klimatu, miały możliwość bliższego poznania tego fascynującego zwierzęcia w trakcie oglądania filmu edukacyjnego „Niedźwiedź polarny – ciekawostki i fakty”. W trakcie zabaw badawczych: „Dlaczego niedźwiedź nie marznie?”, „Topnienie lodowca” dowiedziały się jak warstwa tłuszczu izoluje niedźwiedzia od zimna i pozwala mu wytrzymać w lodowatej wodzie oraz poznały zjawisko topnienia lodowców i jego skutki. Na koniec zajęć przedszkolaki aktywnie uczestniczyły w quizie „Prawda i fałsz o niedźwiedziu polarnym” i wykonały pracę plastyczną.
Zadanie dodatkowe – „Światowy Dzień Wody”
22.03.2022r. obchodziliśmy w gr. „Biedronki” Światowy Dzień Wody. Przedszkolaki poznały znaczenie wody w życiu człowieka oraz uświadomiły sobie, ile dla każdego z nas znaczy woda. Od samego rana dzieci brały udział w wielu zabawach matematycznych; klasyfikowały, układały rytm, dodawały i obejmowały. Dzieci obejrzały również prezentację multimedialną , poznały sposoby wykorzystania wody w codziennym życiu, dowiedziały się w jaki sposób można oszczędzać wodę i dlaczego warto dbać o naszą planetę. Nie straszny był również test wiedzy, który był podsumowaniem zajęć. Dzieci rozwiązywały zagadki, wykonywały zadania, eksperymenty, stworzyły plakat i odpowiadały na pytania jak prawdziwi ekolodzy. Na koniec zajęć stworzyły przepiękne prace plastyczne. Przedszkolaki już wiedzą, że woda jest niezbędnym źródłem życia i należy o nią dbać, a więc nie marnujmy WODY!
Zadanie dodatkowe – „Światowy Dzień Pszczoły”
20 maja w grupie „Biedronki” obchodziliśmy Światowy Dzień Pszczoły. O poranku dzieci wysłuchały „Bajkę o pszczołach i Matce Naturze”. Rozmawialiśmy o wyglądzie i życiu pszczół. Biedroneczki dowiedziały się w jaki sposób pszczoły zapylają kwiaty i jak ważna jest praca tych owadów, która przyczynia się do wzrostu plonów nasion i owoców. Przedszkolaki dowiedziały się również, gdzie mieszkają pszczoły oraz na czym polega praca pszczelarza. Obserwowaliśmy pszczółki w naturalnym środowisku, wykonaliśmy poidełko dla pszczół i piękne prace plastyczne. Nie zabrakło aktywności matematycznej: kodowanie, liczenie, odwzorowywanie. Mimo że jesteśmy "Biedronkami", to tego dnia pracowaliśmy jak pszczółki.