O nas
Aktualności
W naszym przedszkolu
Program nauczania
Osiągnięcia i sukcesy
Jubileusz 25-lecia
Zajęcia dodatkowe
Kącik dla rodziców
Z menu naszego przedszkola
Wydarzenia bieżące
Wydarzenia - arch.
Galeria przedszkolaków
Rekrutacja
Odpłatność
Recenzje
Kontakt
Podziękowania
1% podatku dla PP55











"Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania"
Edyta Gruszczyk - Kolczyńska
Ewa Zielińska

"Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania" to kolejny poradnik dla rodziców, nauczycieli, terapeutów, studentów. Przedstawiono w nim programy i scenariusze działań, które pomagają dzieciom w skupianiu uwagi, świadomym zapamiętywaniu i odtwarzaniu tego, co ważne; skutecznym uczeniu się wierszy na pamięć, zapamiętywaniu szeregów czynności i przewidywaniu, co będzie dalej.

 

 

"Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków"
Edyta Gruszczyk - Kolczyńska
Ewa Zielińska

"Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków", to poradnik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkoli. Książka dostarcza informacji o możliwościach ozwojowych dzieci. Wiedza ta pozwala korzystnie dostosować proces uczenia się do indywidualnych predyspozycji dziecka. W poradniku znajdują się scenariusze zajęć, opisy konkretnych zabaw, zadań i ćwiczeń przyjaznych dzieciom. Do książki został opracowany "Pakiet pomocy" wraz z instrukcją do zajęć. Poradnik jest zgodny z dopuszczonym do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej "Programem wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków".

 

Wojciech Eichelberger, O co pytają dzieci? O miłości i wychowaniu.

Jest to wspólna książka Wojciecha Eichelbergera i Ewy Szperlich, która wysłuchała i spisała wypowiedzi znanego psychoterapeuty. Można znaleźć w niej wskazówki, jak odpowiadać na wiele pytań zadawanych przez dzieci w wieku 4 – 10, a także porady dotyczące zachowania się w wielu trudnych sytuacjach. Poruszony tu zostaje temat późnego rodzicielstwa, rozwodu rodziców, niechęci do przedszkola, dziecięcego fantazjowania, zazdrości o rodzeństwo, wpływu matki na syna i ojca na córkę, relacji z macochą i ojczymem, relacji z ojcem po rozwodzie rodziców, wpływu choroby rodzica na dziecko, nieobecności ojca w domu z powodu zapracowania, kar cielesnych, kłamania, dotrzymywania obietnic, czy lęku i zazdrości. Eichelberger mówi o sprawach, o których publikacje dla rodziców zwykle nie wspominają nawet słowem. Książka podpowiada, co powiedzieć dziecku, by zrobić to w sposób mądry i dla niego zrozumiały. Wskazówki oparte są na znajomości potrzeb i oczekiwań dziecka w danej sytuacji. Książka stanowi aktualny i potrzebny poradnik dla wszystkich rodziców i opiekunów.

 

Adele Faber, Elaine Mazalish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały,
jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.

Poradnik godny polecenia każdemu rodzicowi. W sposób niezwykle osobisty, pełen życzliwości i prostoty, autorki dzielą się własnymi doświadczeniami oraz głęboką wiedzą na temat dylematów rodzicielskich i dziecięcych uczuć, sposobów nawiązywania współpracy, skuteczności i nieskuteczności pochwał oraz kar. W książce ukazano niezwykłą technikę dialogu z dziećmi w sytuacjach życia codziennego oraz wskazówki dotyczące jego skutecznego prowadzenia. Autorki ukazują, jak zbudować most nad przepaścią między rodzicami a dziećmi, które dzięki dobremu wzajemnemu porozumieniu się mają szansę stać się kochającymi i twórczymi osobami w dorosłym życiu. Pozycja napisana przystępnym i lekkim językiem.

 

Marta Bogdanowicz i Dariusz Okrzesik
"Opis i planowanie zajęć
według Metody Ruchu Rozwijającego
Weroniki Sherborne"

Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2005

W tej książce Czytelnicy znajdą bardzo praktyczny materiał pomocny przy prowadzeniu zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego (MRR) Weroniki Sherborne. Znalazły się tu opisy konkretnych ćwiczeń i różnych ich wariantów, propozycje opracowywania pojedynczych zajęć oraz ich planowania w cyklu rocznym z wykorzystaniem MRR. (...) W książce wskazujemy też na możliwość wzbogacania programu przez wykorzystanie innych form zajęć, mających charakter podobny do ćwiczeń opartych na MRR. Proponujemy zatem włączenie do programu zajęć tzw. dziecięcych masażyków, czyli zabaw relacyjno-relaksujących, kołysanek, zabaw z rekwizytem (koc, chusta), piosenek oraz zabaw na powitanie i pożegnanie.

Daniel Goleman
" Inteligencja emocjonalna"

Inteligencja emocjonalna - przynosi odpowiedź na nieustannie nurtujące nas pytanie, jak to się dzieje, że zdolni uczniowie stają się zaledwie przeciętnymi pracownikami, albo że osoby o wysokim ilorazie inteligencji nieraz z trudem radzą sobie w życiu. Jeśli nawet to pytanie wydaje się banalne, to odpowiedź - którą dokumentują najnowsze badania naukowe - obala dotychczasowe poglądy na rolę intelektu w odniesieniu życiowego sukcesu. Zależy on bowiem w głównym stopniu od samoświadomości, tj. od kontrolowania własnych emocji, zapału i wytrwałości w dążeniu do celu, a także od zdolności do empatii i umiejętności zachowań społecznych. Czyli - jak to określa autor - od współczynnika inteligencji emocjonalnej.
Inteligencja emocjonalna nie jest cechą wrodzoną. Książka wskazuje, kiedy i jakimi metodami można ją kształtować w dzieciach, aby zapewnić im jak najwłaściwsze wykorzystanie wrodzonych zdolności w uzyskaniu sukcesu w życiu.

 

Edward M. Hallowell, John J. ratey
"W świecie ADHD"

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi) to zaburzenie neurologiczne, które charakteryzuje się łatwością rozpraszania uwagi, impulsywnością i upodobaniem do sytuacji pełnych wrażeń, a także niską tolerancją na nudę i frustrację. Ludzie dotknięci ADHD (zarówno dzieci, jak i dorośli), są często niewłaściwie diagnozowani i leczeni. Zaczynają szukać pomocy, gdy nie mogą zapanować nad swoim destrukcyjnym zachowaniem, gdy dokucza im depresja, gdy popadają w uzależnienie od substancji psychoaktywnych i hazardu, gdy nęka ich chroniczne rozkojarzenie.


 

"Dziecko we współczesnej kulturze medialnej"
pod red. Beaty Łaciak
Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003

Książka składa się z kilkunastu rozdziałów opracowanych przez różnych autorów, którzy poszukują odpowiedzi na pytania, jaki obraz dziecka wyłania się z przekazów medialnych, a jednocześnie, co współczesna kultura proponuje dzieciom.
Wszyscy doskonale wiedzą jak wielki wpływ wywiera telewizja na dzieci. Rodzi to wiele pytań i niepokojów, na które nie znajdziemy odpowiedzi w tej książce. Natomiast jej lektura pomoże w sposób krytyczny odnieść się do pewnych medialnych zjawisk, jak również zwraca uwagę na fakty, które moga niepokoić dzieci i rodziców.

Pozycja jest pożyteczna, ponieważ:

  • sygnalizuje trudne problemy okresu wzrastania,
  • może przyczynić się do bardziej krytycznej oceny medialnej,
  • może pomóc w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, szczególnie zainteresowanych wpływem telewizji i innych przekazów medialnych na ich wychowanków.


"Kochać i rozumieć"
Irena Obuchowska
Media Rodzina, Poznań

Autorka - profesor psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w krótkich formach, właściwych temu rodzajowi publicystyki, w sposób żywy i zajmujący przekazuje swoją akademicką wiedzę, bogate doświadczenie zawodowe, a przede wszystkim umiejętności obserwacji dzieci - małych i dużych - w całym skomplikowanym procesie ich wzrastania, wśród radości, smutków i dramatów, jakie przynoszą relacje z otaczającym światem. Felietony te zostały zebrane w trzech książkach. Autorka stara się w nich przedstawić rozwój psychiki dziecka od momentu narodzin do trudnego okresu dojrzewania i istniejących zagrożeń współczesności. Dlatego książka ta może być szczególnie przydatna rodzicom i wychowawcom najmłodszych. Co sprawia, że czyta się ją z zaciekawieniem, a momentami wzruszeniem.

"Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie"
Brigit Fuchs
Jedność, Kielce 2004

Grupy narażone są na różnego rodzaju zakłócenia, ponieważ każdy z ich członków wnosi swój indywidualny temperament, własne wyobrażenia o wartościach, a także osobiste życzenia i cele.
Jak można w konstruktywny sposób poradzić sobie z napięciami i konfliktami w grupie? Autorka książki, B. Fuchs, przedstawia ponad 100 zabaw, które sprawiają, że nieposkromiona "hałastra" stanie się zgranym zespołem.
Poszczególne rozdziały zawierają wybór zabaw, które skupiają się na nadawaniu struktury myślom, koncentracji, społecznej odpowiedzialności, świadomości ciała, siłe woli, zaufaniu, zdolności do samodzielnego pomagania sobie, umiejętności komunikowania się, kreatywności i planowaniu przyszłości.
Zaprezentowane zabawy stwarzają doskonałą możliwość zapoczątkowania procesów grupowych, zastanowienia się nad nimi, usuwania kontrowersji oraz określenia mocnych stron poszczególnych uczestników i pozytywnego włączenia ich do wspólnych działań.

"Zabawy na odprężenie i koncentrację"
Rosemarie Portmann, Elisabeth Schneider
Jedność, Kielce 2004

Trudności związane z osiągnięciem spokoju i koncentracji często towarzyszą naszym niespokojnym czasom. Znalezienie równowagi między napięciem i odprężeniem może wewnętrznie nas wzmocnić oraz sprawić, że będziemy w stanie posiąść zdolność świadomego sterowania uwagą, dostrzegania i robienia tego, co istotne.
Zebrane w tej książce ćwiczenia i zabawy pomogą nam odprężyć się i wyciszyć, przygotować do nauki i skoncentrować. Poza tym rozwijają one fantazję i zaufanie. Dzięki wspólnym przeżyciom i wspólnej radości z zabawy poprawiona zostanie atmosfera w każdej grupie, niezależnie od tego, czy składa się ona z dzieci, młodzieży czy też dorosłych.