O nas
Aktualności
W naszym przedszkolu
Program nauczania
Osiągnięcia i sukcesy
Jubileusz 25-lecia
Zajęcia dodatkowe
Kącik dla rodziców
Z menu naszego przedszkola
Wydarzenia bieżące
Wydarzenia - arch.
Galeria przedszkolaków
Rekrutacja
Odpłatność
Recenzje
Kontakt
Podziękowania
1% podatku dla PP55











Kącik dla rodziców

Ważne dla 3 latka

Pierwsze kontakty
Trzylatek przez pierwsze dni pobytu w przedszkolu jest bardzo zagubiony i zdezorientowany . Przerażają go duże przestrzenie , obcy ludzie, nie wie z kim nawiązać bliższy kontakt. Pozostawiony w nowym otoczeniu bez mamy, z którą jest związany emocjonalnie, przeżywa lęk powodujący przykre napięcia emocjonalne.
Nowym doświadczeniom związanym z pierwszymi samodzielnymi krokami zawsze towarzyszą emocje , radość czasami smutek , rozczarowanie. Wtedy też mogą mieć miejsce pierwsze poważne problemy , gdy okazuje się , że ze strony dzieci napotykamy na emocjonalną barierę w postaci płaczu, krzyku, wymiotów itp.
Nie jest to zachowanie odbiegające od normy ,dziecko ma prawo do przeżywania swoich smutków , przygotowując się do życia w społeczeństwie . Jednak nie możemy sfery emocjonalnej dziecka lekceważyć, ponieważ w przyszłości może to być przyczyną leków nerwicowych lub zaburzenia osobowości .
Płacz towarzyszy dziecku w trudnych chwilach, pomaga odreagować stres .Pierwsze tygodnie dla dzieci trzyletnich i ich rodziców to okres bardzo intensywnych przeżyć. Dlatego najważniejszym zadaniem w początkowym okresie pobytu dziecka w przedszkolu, które złagodzi trudna sytuację jest zbudowanie więzi między dzieckiem i nauczycielem, wtedy maluch poczuje się całkowicie bezpieczny .

Kilka sposobów oswajania przedszkolnych lęków :

  • Lęk przed rozstaniem; najtrudniejsza chwila, dlatego nie należy jej przedłużać, bo staje się bardzo trudna. Długie pożegnania budzą w dziecku nadzieję, że mama je zabierze, więc płacze i histeryzuje żeby pokazać jak bardzo jest mu źle.Utrata bezpieczeństwa związanego z obecnością osób bliskich stwarza konieczność szukania oparcia w innych i dziecko nawiązuje więź emocjonalną z nauczycielem.
    W rozmowie nauczyciel wykorzystuje uzyskane informacje od rodziców, dziecko ma poczucie, że je zna, uspokaja się i obdarza zaufaniem. Podstawą dziecięcego zaufania do dorosłych jest dotrzymywanie umów z ich strony .
  • Lęk przed jedzeniem : niektóre dzieci denerwują się i zaczynają płakać słysząc dźwięk talerzy, bo wiedzą, że zbliża się posiłek. Wspólne przygotowywanie nakryć do stołu może odwrócić ich uwagę od przykrych myśli, oswajając jednocześnie z przedszkolnym jedzeniem. Dzieci, podobnie jak dorośli, buntują się jeśli czują, że są do czegoś zmuszane, dlatego pozwalamy im samodzielnie wybrać miejsce przy stoliku i zjeść to, na co mają ochotę. Samodzielne zjadanie posiłków przez dzieci to nie tylko kwestia sprawności manualnej czy zaradności, ale również podstawa budowania poczucia własnej wartości i pewności siebie. Trzylatek, który czuje, że potrafi zadbać o swoje podstawowe potrzeby od razu zaczyna funkcjonować inaczej w społeczności przedszkolnej.
  • Lęk przed poobiednim odpoczynkiem : dzieci niechętnie przebierają się w piżamy, dlatego poobiedni odpoczynek nazywamy czarodziejsko, traktując jako czas słuchania bajek, kołysania, odpoczywania itd.

Pomoc dla rodziców:
W naszym przedszkolu przygotowania do pracy z maluchami rozpoczynają się już w czerwcu, kiedy na spotkanie do przedszkola po raz pierwszy przychodzą 3- latki ze swoimi rodzicami. Wtedy dzieci mają możliwość zabawy ze starszymi kolegami, a rodzice mogą przekazać kilka informacji na temat przyzwyczajeń dziecka, ulubionych zabaw, posiadanych zwierzątek.

Informacja o pierwszym czerwcowym spotkaniu dla rodziców i dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną należy szukać na tablicy ogłoszeń po ogłoszeniu wyników rekrutacji .

W najtrudniejszym wrześniowym okresie przedszkole uruchamia specjalna linie telefoniczną , aby rodzice mogli uzyskać informacje o zachowaniu dzieci, rozwiać niepokoje ,uspokoić wyrzuty sumienia .

Niezbędnik malucha ;

  • wygodne kapcie na gumowej podeszwie bez skomplikowanych wiązań,
  • ubranka na zmianę,
  • chusteczki na otarcie łez i noska.

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że nawet jeśli znajdziecie idealne przedszkole i dobrze przygotujecie dzieci, to i tak Wasz maluch ma prawo wyrażać sprzeciw i niezadowolenie - w końcu w jego życiu zaszła radykalna zmiana i potrzeba czasu, aby ją zaakceptował.

Ważne dla 6 - latka

Od 1 września 2004 r. wszedł w życie obowiązek przedszkolny dla dzieci 6 - letnich.
Dziecko sześcioletnie obowiązane jest do odbycia rocznego przygotowania w przedszkolu (Art. 14 ust. 3 Ustawy o Systemie Oświaty).
Zadania oraz formy i metody pracy stosowane w czasie obowiązkowego rocznego przygotowania, podobnie jak i w okresie całej edukacji, określone są przez podstawę programową realizowaną w naszym przedszkolu w godz. 7.00 - 12.00 .
Drodzy rodzice nie utożsamiajcie rocznego przygotowania przedszkolnego z obowiązkiem szkolnym.
W grupie dzieci 6- letnich nadal dominującą formą dziecięcej aktywności są zabawy; spontaniczne lub inspirowane przez nauczyciela.


PYTANIA - WSKAŹNIKI DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ

  1. Czy dziecko potrafi obchodzić się z przyborami do rysowania, kolorowania i pisania? Czy kolorując obrazek nie "wychodzi poza linię"? Czy rysując postać człowieka, zachowuje podstawowe proporcje poszczególnych części ciała?
  2. Czy potrafi lepić z plasteliny lub gliny? Czy potrafi ciąć nożyczkami wg. wytyczonej linii prostej i krzywej?
  3. Czy potrafi grupować różne przedmioty wg. barwy, kształtu i wielkości? Czy potrafi sortować znane mu przedmioty lub ich obrazki wg. określonej zasady np. owoce, zwierzęta, zabawki, pojazdy itp. Czy potrafi wybrać takie same litery, wyrazy? Czy potrafi złożyć np. widokówkę rozciętą na kilka części?
  4. Czy potrafi wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach, obrazkach?
  5. Czy potrafi dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej np. krowa - mleko, liść - drzewo itp.?
  6. Czy potrafi odróżnić z otoczenia dźwięki różnych pojazdów, instrumentów muzycznych, głosów ptaków itp.?
  7. Czy potrafi wyróżnić głoskę (zarówno samogłoskę jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu? Czy potrafi zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne np. półka - bułka, Tomek - domek itp.?
  8. Czy potrafi odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego? Czy potrafi podzielić wyrazy na sylaby np. Lo - ko - mo - ty - wa?
  9. Czy potrafi rozwiązywać proste zagadki typu: chodzi i bije, a nie je i nie pije...
  10. Czy swobodnie (również wspak) umie liczyć do 10 a po przeliczeniu potrafi powiedzieć ile jest przedmiotów? Czy umie w pamięci dodawać i odejmować w zakresie 10?
  11. Czy potrafi wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne np. skakać na jednej i na obu nogach? Czy ustoi przez chwilę na jednej nodze z zamkniętymi oczami? Czy sprawnie rzuca i łapie piłkę?
  12. Czy potrafi samo zawiązywać sznurowadło, zapiąć guziki?
  13. Czy odróżnia lewą stronę swojego ciała od prawej? Czy potrafi pokazać prawa rękę, lewe ucho u osoby stojącej na wprost? Czy posługuje się zawsze jedną ręką - którą?
  14. Czy potrafi zgodnie bawić się w grupie np. budując z kimś zamek z klocków - współdziała, czeka na swoja kolej itp.? Czy zawsze kończy rozpoczętą zabawę, a po zakończonym zajęciu sprząta po sobie?
  15. Czy potrafi przez dłuższą chwilę uważnie słuchać opowiadania, bajki, muzyki?
  16. Czy opowiadając np. co przedstawia dany obrazek posługuje się rozwiniętymi zdaniami, uogólnia temat, uzasadnia akcję? Czy prawidłowo wymawia wszystkie głoski? Czy wymowa jest poprawna również pod względem gramatycznym?
  17. Czy umie podporządkować się poleceniom słownym, jest w miarę zdyscyplinowane? Czy potrafi wykonać 3 - 4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego?
  18. Czy wie ile ma lat, gdzie mieszka, czym w pracy zajmują się rodzice?
  19. Czy łatwo nawiązuje kontakt z dorosłymi?
  20. Czy w działaniu jest dość szybkie oraz w miarę swobodne i samodzielne? Czy zachowuje się odpowiednio do sytuacji?

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI

Jak zadbać o prawidłową postawę dziecka ?

Zachęcamy rodziców i dzieci do ruchu na świeżym powietrzu oraz wykorzystywania darów przyrody , sprzętu sportowego , zabawek oraz przedmiotów codziennego użytku do zabaw ruchowych . Zapobiegnie to w wielu wypadkach wadom postawy , których korekcja jest procesem długotrwałym .Korygowanie wad koncentruje się na oddziaływaniu na układ mięśniowy oraz zmianie nieprawidłowych nawyków .Stosowane ćwiczenia często powodują znużenie .W związku z tym proponujemy kilka zabaw i sportów korygujących najczęstsze wady postawy:

Jazda na rowerze

  • Wzmacnia mięśnie brzucha , które odpowiadają za prawidłowe ułożenie kręgosłupa na odcinku lędźwiowym,
  • Ulżenie kolan podczas jazdy sprzyja rozciąganiu przykurczy w stawach kolanowych - koślawość kolan.

Pływanie

  • Wzmacnia mięśnie grzbietu,
  • Pozycja przyjmowana podczas pływania odciąża kręgosłup.

Zabawy na drabinkach i drążku

  • Wspinanie wzmacnia mięśnie grzbietu,
  • Zwisy odciążają kręgosłup osiowo.

Chodzenie boso

  • / np. po piasku, wodzie /, rysowanie palcami stóp, mieszanie wody i piasku , podnoszenie drobnych przedmiotów wzmacnia mięśnie podeszwowe stóp odpowiedzialne za wysklepienie stopy.

Gry i zabawy z piłką

  • Wyrzuty piłki w górę, dobre ćwiczenie na rozciąganie kręgosłupa i m. grzbietu


Na co należy zwrócić uwagę w trosce o prawidłową postawę dziecka ?

  1. Układania jednej stopy pod pośladkami w czasie siedzenia na krześle, tapczanie, podłodze / - taki nawyk jest częstą przyczyną skolioz u dzieci.
  2. Noszenia bagaży , zwłaszcza na jednym ramieniu - powoduje przechylanie tułowia i w konsekwencji prowadzi do skolioz.
  3. Siadanie po zewnętrznych stronach pośladków . Jest to postawa bardzo lubiana przez dzieci przedszkolne. Utrzymywanie jej przez dłuższy czas może prowadzić do koślawości kolan.

Instytucje działające na rzecz dzieci ; Ważne telefony


Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna
Opole
ul. Niedziałkowskiego 9
tel. 077 454 92 16

PCK - Zarząd Rejonowy
Opole
ul. Krakowska 51
tel. 077 453 95 73

Policja - Sekcja Prewencji
Opole
Tel. 077 422 35 22

Fundacja Mederi - Pomóżmy dzieciom
tel.( 022 ) 8157603 w godz. 12 -15
e-mail : mederi@czd.waw.pl

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
niebieska linia : 0801 12 - 00 - 02

Fundacja Dzieci Niczyje
tel : ( 022 ) 616 - 03 - 14